Afbeelding
Rico Vogels

Transport en logistiek in gebied Helmond-De Peel onder druk

Algemeen 506 keer gelezen

REGIO - De sector transport en logistiek krijgt met flinke uitdagingen te maken. Dit komt aan de ene kant door een afnemende vraag en internationale ontwikkelingen die invloed hebben op goederenstromen. Maar tegelijkertijd blijft de vraag naar personeel groot. Vergrijzing speelt hierbij een grote rol: binnen nu en 12 jaar gaat de helft van de buschauffeurs en zo’n 40% van de vrachtwagenchauffeurs in Nederland met pensioen. Maar dat betekent ook dat er volop kansen zijn voor mensen die in de transport en logistiek willen werken.

De transport en logistieksector sector (T&L) is sterk vertegenwoordigd in Noord-Brabant. In totaal werken er eind 2022 in de provincie 62.100 werknemers en de sector is daarmee goed voor 4,5% van alle werknemersbanen. Het is een relatief grote werkgever in Noord-Brabant, met name doordat er grote distributiecentra zijn gevestigd en er belangrijke doorvoerroutes lopen.

Sterke vergrijzing en baanwisselingen

In Helmond-De Peel is 18% van de werknemers binnen de T&L-sector ouder dan 60 jaar en het is daarmee relatief het hoogste ten opzichte van alle andere sectoren in de regio. Dat betekent dat er in Helmond- De Peel 900 60-plussers uitstromen uit de transport en logistiek in de komende 7 jaar. De vergrijzing is dus een punt van zorg binnen de sector. Deze ontwikkeling geldt voor de gehele provincie. In Noord-Brabant stromen 8.370 60-plussers uit de transport en logistiek in de komende 7 jaar. Daarnaast blijkt behoud van personeel voor T&L-bedrijven lastig. Er wordt in de sector veel van werkgever gewisseld, blijkt uit onderzoek van CBS. Van de werknemers met weinig dienstjaren wisselden relatief veel werknemers met een logistiek beroep van werkgever. Het gaat dan bijvoorbeeld om chauffeurs en om laders, lossers en vakkenvullers.

Conjunctuurgevoelig

Transport en logistiek is een sterk conjunctuurgevoelige sector. De vraag naar transport neemt af, bijvoorbeeld vanuit opdrachtgevers uit de bouw en industrie. Daarnaast staan de toeleveringsketens door internationale ontwikkelingen onder druk. In het laatste kwartaal van 2023 zetten transportbedrijven al 5% minder om dan in dezelfde periode een jaar eerder.1 In de tweede helft van 2023 daalden de openstaande vacatures dan ook, maar de vraag was toen nog steeds hoger dan in 2019. Zo zien we dat er in Noord-Brabant in het vierde kwartaal van 2023 zo’n 6.650 vacatures open staan voor transport en logistiek beroepen, dit is wat lager dan de piek eind 2022. Maar dat aantal ligt wel hoger dan eind 2019, toen dat er nog zo’n 4.300 waren. Het hoogste aantal vacatures is voor laders, lossers en voor transportplanners, vrachtwagenchauffeurs en logistiek medewerkers. Het aantal WW-uitkeringen ligt relatief laag in de sector, met zo’n 2.750 in Noord-Brabant in februari 2024 in deze beroepen. Hoewel dit aantal afgelopen maanden licht toenam, is de arbeidsmarktspanning (de verhouding tussen vraag en aanbod) hoog in transport en logistiek-beroepen. Een hoge spanning leidt tot een krappe of zeer krappe arbeidsmarkt, en dat geldt niet alleen voor Noord-Brabant.

‘Veel bus en vrachtwagenchauffeurs gaan de komende jaren met pensioen’

Zij-instroom is één van de oplossingen om aan de personeelsvraag te kunnen voldoen. De helft van de instromers in een T&L beroep, had daarvoor ook al een T&L beroep. Daarnaast komt er voor de T&L beroepen zij-instroom uit de technische beroepen (17%), bedrijfseconomische (8%) en de dienstverlenende beroepen (8%). Transdev Nederland is één van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland. Onder andere vervoersmaatschappij Connexxion valt onder dit bedrijf. Het bedrijf ervaart als geen ander de krapte op de logistieke markt. Om die reden richt men zich mede op zij-instromers. Transdev vergoedt voor potentiële werknemers de volledige opleiding tot buschauffeur. Na het behalen van het behalen van de opleiding krijgt men een jaarcontract, wat bij goed functioneren en formatieruimte leidt tot een contract voor onbepaalde tijd. Op deze manier zijn er binnen deze manier meer dan 100 nieuwe medewerkers geworven. In de werving speelt UWV een belangrijke rol. Zo stelt de organisatie periodiek potentiële werknemers voor bij Transdev. Daarnaast organiseert UWV, samen met gemeente en werkbedrijf Ergon, wervingsdagen voor het mobiliteitsbedrijf.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant