Apotheek Benu in Someren. De apotheek is aangesloten bij de landelijke actie 'We slikken het niet langer'.
Apotheek Benu in Someren. De apotheek is aangesloten bij de landelijke actie 'We slikken het niet langer'.

Apothekersprotest: ‘We slikken het niet langer’

Algemeen 650 keer gelezen

SOMEREN - Bij binnenkomst worden bezoekers meteen gewaarschuwd: door ziekte en personeelstekort duurt het bij Benu allemaal wat langer dan normaal. Maar dat zijn niet de enige kopzorgen voor de Somerense apotheker. Want dat klanten wisselende, slechte of soms zelfs helemaal geen medicijnen krijgen, gaat ook het personeel aan het hart. ‘Het beleid van zorgverzekeraars en de overheid veroorzaakt steeds meer ellende.’

door Maarten Driessen

Net als in veel andere sectoren piept en kraakt het ook bij de apotheker. Zoals bij de grootste keten in Nederland, die van Benu, met onder meer een vestiging in Someren. Achter de schermen is het daar al tijden onrustig. Er is te weinig gekwalificeerd personeel en de salarissen zijn te laag, zo vinden medewerkers.

‘Wisselen van medicatie kan klachten veroorzaken’

Maar dat niet alleen: ook de constructie met zorgverzekeraars leidt tot steeds meer frustratie. Benu is daarom aangesloten bij de landelijke actie ‘We slikken het niet langer’. Zorgverzekeraars bepalen tenslotte welke medicijnen klanten krijgen vergoed, maar door bezuinigingen zouden veel medicijnen slecht of zelfs helemaal niet meer leverbaar zijn. 

Volgens de actievoerders wordt er daarom tussen medicijnmerken gewisseld, wat mensen in de war kan brengen en voor verkeerd gebruik kan zorgen. ‘Vaak moeten wisselen van medicatie kan klachten en bijwerkingen veroorzaken. Deze problemen worden al jaren bij de zorgverzekeraars en de overheid aangekaart, maar helaas zonder resultaat.’

Actieformulier

Dat zorgt ook bij klanten voor frustratie, merken medewerkers van de apotheek. ‘We zijn het zat om steeds de regels van de zorgverzekeraars en de overheid uit te leggen in plaats van zorg te verlenen. Het kan zo niet langer, wij slikken het niet langer!’ 

Via een actieformulier dat bij Benu op tafel ligt, kunnen klanten aangeven waar ze precies tegenaanlopen. In de hoop zowel verzekeraars als de overheid zo wakker te schudden.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant