Koen Meuffels in actie op het speciale Schleizer Dreieck circuit.
Koen Meuffels in actie op het speciale Schleizer Dreieck circuit.

Leerzaam weekend voor Koen Meuffels

Sport 126 keer gelezen

THÜRINGEN/SOMEREN - Duizend toeschouwers waren afgelopen weekend aanwezig bij de race op het speciale Schleizer Dreieck circuit, een stratencircuit in Duitsland wat al 99 jaar bestaat. Voor de Somerense motorcoureur Koen Meuffels werd het een leerzaam weekend.

Schleizer Dreieck is het enige semipermanente stratencircuit van Duitsland. In de begin jaren werd er alleen met auto’s geracet en uiteindelijk ook met motoren, maar na diverse ernstige ongelukken werden de motorraces geschrapt. Tot dat het in 2003 na veel aanpassingen weer veilig bevonden werd om motorraces te organiseren. Echter, het circuit kent geen pitboxen. “Voor de fans is dat super, want nu kunnen ze alle rijders met hun team aan het werk zien omdat ze niet ‘verstopt’ zitten in de pitbox”, zegt Koen. 

‘Ik heb het maximale gegeven, maar fysiek was dit zo zwaar’

Het weekend voor de Somerenaar begon prima. Tijdens de trainingen op vrijdag kende Koen geen problemen en de afstelling voor de motor leek snel gevonden. Koen: “Fysiek is het wel een uitdagend en uniek circuit, want hier moet ik per ronde acht keer met 200 kilometer per uur de motor van links naar rechts omgooien. Zoiets kom je nergens anders tegen in de wereld. Maar twee races van 15 ronden, dat is wel een uitdaging.” Zaterdag verliep iets minder voor Koen. Hij zette wel een goede negende tijd neer, maar de regen gooide roet in het eten wat betreft een tijdsverbetering. Een coureur deed dit wel en daardoor mocht de Somerenaar de race aanvangen vanaf P10.

Races
De eerste race gaf Koen alles wat hij in zich had. Bij de start verloor hij twee plaatsen, maar de Somerenaar gaf niet op en haakte na een paar ronden aan bij de kopgroep. Toch moest hij deze na enkele ronden weer laten gaan. “Ik kon het tempo niet volgen in de sector waar ik fysiek heel veel moeite mee had. Met laat remmen kwam ik er wel weer bij, maar ik kon het simpelweg niet de gehele race volhouden. Uiteindelijk kwam ik met een plaatselijke rijder te zitten en we konden samen een redelijk constant tempo rijden waarmee we het gat met onze achtervolgers konden vergroten. Uiteindelijk heb ik hem wel ingehaald, want ook al gaat het niet om het podium, ik wil wel het gevecht om de positie winnen”, lacht Koen. “Fysiek kwam ik wel helemaal leeg binnen, voor deze race heb ik echt het maximale gegeven”, vult hij aan. De tweede race nam de Somerenaar een groot risico. “We besloten om toch aanpassingen door te voeren om te kijken of de handling gemakkelijker wordt op de snelle stukken. Normaal zou ik dat niet vlug doen, want je loopt een risico dat het niet goed uitpakt, maar ik had nu niet veel te verliezen en zonder risico te nemen kun je niets winnen” zegt de Somerenaar. Het risico leek goed uit te pakken. Koen: “In de eerste ronde pakte ik direct enkele plaatsen en kwam als 8e door. Na een paar ronden was er een kopgroep van zeven en daarachter een groep van zes waarin ik op P10 reed. Maar ik zat er na vier ronden al helemaal doorheen en helaas was er ook geen verbetering te voelen hierdoor besloot ik dan ook om de pits in te rijden en de race te beëindigen.”

Assen
De eerstvolgende race voor Koen zal op het circuit van Assen zijn. Van 12 tot 14 augustus strijkt het circus neer op het TT-circuit. “Ik kijk echt al heel lang uit naar deze race. Eindelijk kunnen we dan weer iedereen ontvangen in de paddock. Graag nodig ik dan ook iedereen uit om naar dit spektakel te komen kijken. Tot dan!”

Uit de krant

Uit de krant