In de provincie Noord-Brabant moet je gemiddeld 1,8 kilometer rijden om een publiek laadpunt tegen te komen.
In de provincie Noord-Brabant moet je gemiddeld 1,8 kilometer rijden om een publiek laadpunt tegen te komen.

Laadpaal vooral in Zuid-Brabant vaak ver weg

Algemeen 96 keer gelezen

REGIO - In de provincie Noord-Brabant moet je gemiddeld 1,8 kilometer rijden om een publiek laadpunt tegen te komen. Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan, op basis van data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Tussen de Brabantse gemeenten zijn wel grote verschillen te melden. 

Met name in Zuid-Brabantse gemeenten als Baarle-Nassau, Reusel-De Mierden en Bergeijk is laden langs de weg veelal niet mogelijk. In de gemeenten rondom de grote steden is het aantal kilometer per laadpaal daarentegen een stuk kleiner. Zonneplan deelde het aantal publieke laadpunten per gemeente door de lengte van het wegennet in diezelfde gemeente. De gemeenten Eindhoven, ‘s-Hertogenbosch, Breda, Loon op Zand en Tilburg noteren een ‘laadpaaldichtheid’ van minder dan één kilometer. Ook in Vught, Best, Veldhoven en Oosterhout is dit bovengemiddeld goed geregeld.

Laadpaal aan de grens
In Baarle-Nassau lijkt een elektrische auto zonder eigen laadpaal een stuk minder aantrekkelijk. Daar moet je gemiddeld bijna twintig kilometer rijden om een laadpaal aan de weg tegen te komen. In slechts drie andere Nederlandse gemeenten ligt dit getal nog hoger. En met afstanden van vijf tot tien kilometer is een openbare laadpaal ook in veel andere Brabantse grensgemeenten bepaald niet om de hoek.

Laadpaaldichtheid
Uit het onderzoek van Zonneplan blijkt dat EV-bezitters zonder eigen oprit, en dus zonder eigen laadpaal, het best af zijn in de Randstad. De afstand tot een publiek laadpunt is in Zuid-Holland het kleinst, hoewel het verschil met Noord-Holland en Utrecht klein is (respectievelijk 610, 630 en 640 meter). Met een gemiddelde van 1,84 kilometer komt Flevoland op plek vijf van provincies met de hoogste zogeheten ‘laadpaaldichtheid’. Drenthe sluit de rijen met een gemiddelde van bijna vijf kilometer. Om minder afhankelijk te zijn van publieke laadpunten en dure snelladers bij tankstations kan een eigen laadpunt aan huis uitkomst bieden. Een eigen oprit is daarvoor wel een vereiste, aangezien het niet toegestaan is een laadkabel over de stoep te laten lopen. In hoeverre er in dit opzicht momenteel regionale verschillen bestaan is onbekend. De RVO publiceerde afgelopen maand een rapport waarin het stelt dat het verbeteren van de registratie van publieke laadpunten noodzakelijk is.

Uit de krant

Uit de krant