Het schuldhulpverleningteam van Onis vlnr: Eva de Jong, Henny van den Boomen, Christel de la Combé, Elimar Evertsz en Evelina Karapetian. (Foto: Hein van Bakel)
Het schuldhulpverleningteam van Onis vlnr: Eva de Jong, Henny van den Boomen, Christel de la Combé, Elimar Evertsz en Evelina Karapetian. (Foto: Hein van Bakel)

Steeds meer hulpvragen inwoners met schulden

Algemeen 515 keer gelezen

SOMEREN/ASTEN - Steeds meer inwoners kloppen bij Onis Welzijn aan met schuldenproblematiek. Zeker in de afgelopen maanden is het aantal hulpvragen fors toegenomen. Zorgwekkend hoeft dat echter niet te zijn: “Misschien zijn de problemen niet groter, maar wel beter zichtbaar.”

door Maarten Driessen

Waar aan het begin van de coronapandemie nog massale werkloosheid werd voorspeld, hangt de vlag er anderhalf jaar later totaal anders bij. Banen liggen bijna letterlijk voor het oprapen. Lange tijd veranderde er dan ook weinig aan het aantal hulpvragen dat bij de schuldhulpverlening van Onis binnenkwam. Christel de la Combé, sinds april werkzaam bij Onis, ziet echter een verandering. “Er was al een toename, maar niet explosief. In de afgelopen maanden zie je het echter wel fors toenemen”, aldus De la Combé, voorheen werkzaam als schuldhulpverlener bij Peelgemeenten.

Inwoners van de gemeenten Asten en Someren kloppen dus steeds vaker aan, maar dat hoeft niet per se negatief te zijn. “We werken goed samen met andere partijen binnen de gemeenten, ook het Sociaal Team Asten weet ons bijvoorbeeld steeds beter te vinden. Er is denk ik meer aandacht voor wat we bij Onis doen. Of die toename zorgwekkend is, is daarom maar de vraag. Het kan ook zijn dat de problemen niet groter, maar wel beter zichtbaar zijn.”

Vroegsignalering
Mogelijk speelt vroegsignalering daarbij ook een rol. Sinds dit jaar zijn gemeenten namelijk verplicht vroegsignalering bij schulden in te richten, bijvoorbeeld door afspraken te maken met zorgverzekeraars, woningcorporaties en energieleveranciers. Ook in Asten en Someren zijn zo’n afspraken inmiddels gemaakt. “We hebben daarvoor met schuldeisers convenanten afgesloten. Signalen vanuit schuldeisers worden in een systeem gemeld. Vervolgens krijgen inwoners eerst een brief, daarna stappen we op mensen af als de schulden verder toenemen. Deelname is daarbij altijd vrijwillig, we bieden enkel vrijblijvend hulp aan.”

Daarnaast is een deel van de schulphulpverlening die eerst nog bij Peelgemeenten lag, ook naar de gemeenten zelf verhuisd. Dat valt nu eveneens onder de vlag van Onis. Vanwege de uitbreiding van het takenpakket is de lokale capaciteit in het afgelopen jaar daarom vergroot.

Burgerschuldhulp
Tot slot speelt ook Burgerschuldhulp Asten-Someren een belangrijke rol. De stichting, opgericht en beheerd door vrijwilligers, helpt inwoners met schulden tot maximaal 5.000 euro. Er wordt een lening verstrekt waarmee inwoners hun schulden kunnen afbetalen, en waardoor ze vervolgens nog maar met één schuldeiser (de stichting) te maken hebben. Ook krijgen ze daarbij de nodige begeleiding aangereikt.

Voorzitter Martien Kusters ziet echter geen toename van het aantal hulpvragen. “Het is nogal rustig. Eigenlijk verwacht je dat mensen aardig in de problemen komen, maar het lijkt alsof dat nog niet aan het oppervlak komt”, zegt Kusters. “Op zich is het gunstig dat mensen ons niet nodig hebben, maar het is de vraag of dat zo blijft. Daar vrees ik voor. Momenteel kunnen we echter nog prima uit de voeten met de door de gemeenten beschikbaar gestelde middelen. Als het aantal hulpvragen wél toeneemt, zijn we er klaar voor.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant