De A67. (Stockfoto: Bram van Oosterhout)

Asten vreest besluit over A67

vrijdag 14 september 2018 - 12:50|Maarten Driessen

ASTEN – Wethouder Theo Martens vreest dat zijn gemeente Asten bedrogen uitkomt bij de aanpak van de A67. En niet alleen Asten, want mogelijk wordt de ‘ongelukkenweg’ enkel tussen Eindhoven en Geldrop verbreed. “Hier gaan we zeer krachtig tegen protesteren.”

Over twee weken kiest de regionale stuurgroep, met daarin betrokken gemeenten, waterschappen en de provincies Noord-Brabant en Limburg, een definitief voorkeursalternatief. Die keuze wordt vervolgens ter advies overhandigd aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). En hoewel hierover dus nog niets is beslist, voelt wethouder Theo Martens de bui al hangen. Vorige week namelijk ontving hij de stukken voor de aankomende bijeenkomst van de stuurgroep. “We vreesden er al voor, en zien nu aankomen dat een verbreding van twee- naar driebaans maar tot Geldrop gaat. Daarna zijn de centen op. We proberen hier gezamenlijk één vuist tegen te vormen”, aldus Martens. Daarmee doelt hij op collega-wethouders uit andere betrokken gemeenten. Die gaan ter voorbereiding nog deze week informeel om tafel. 

'Ik spreek mensen die ’s ochtends niet meer over de A67 durven'

Noodzakelijk
De stuurgroep buigt zich momenteel over drie mogelijke alternatieven. Daarbij is optie één de goedkoopste aanpak, optie 3 behelst volledige verbreding tussen Asten en Knooppunt Leenderheide (Eindhoven). Die laatste variant is weliswaar het duurst, maar geniet zeker in de regio de voorkeur. “We hadden echt verwacht dat het dat zou worden. Het leek én lijkt ons op basis van alle onderzoeken nog steeds noodzakelijk.” Echter, de eindconclusies van het advies zouden nu in de richting van alternatief 2 suggereren. De tussenoplossing, met enkel tussen Leenderheide en Geldrop aan beide zijdes een extra baan. Dat worden dan zogenaamde ‘weefvakken’, stukken die als op- en als afrit fungeren. “Het klopt dat daarmee de filevorming vanuit Venlo kan worden opgelost. Maar de problemen zijn breder. De A67 heeft een van de hoogste percentages vrachtverkeer van Nederland. Met colonnevorming tot gevolg, wat voor allerhande problemen zorgt. Maar daarover wordt in de stukken niets vermeld.” De aantrekkende economie zorgt volgens Martens voor een forse verkeerstoename. Ook het vrachtverkeer zal volgens hem daarom alleen maar toenemen.

Bang
Kleinere maatregelen zoals meer pechhavens, smart mobility en het stimuleren van alternatief vervoer (zoals de fiets) zijn volgens hem prima, maar onderaan de streep onvoldoende. “Ik spreek mensen die ’s ochtends niet meer over de A67 durven. Die bang zijn door al die vrachtwagens de weg niet op te komen.” En die angst is niet eens overdreven. Om de haverklap vinden er tussen Asten en Geldrop ongevallen plaats, vaak met lange files tot gevolg. Tot slot ontlast verbreding van het gehele stuk ook het onderliggende wegennet. Want ook daar is het vaak onnoemelijk druk. “Dat is een probleem. Maar het is ons probleem, en niet dat van het Rijk”, sombert Martens. Hij roept zijn collega’s daarom op samen één vuist te vormen. “We zijn al flink aan het lobbyen. Als we het regio-breed aanpakken, kunnen we hopelijk was losmaken in de Tweede Kamer.” Deze krant heeft navraag gedaan bij het ministerie, maar deze kon niet tijdig reageren.

Plannen voor transferium

Loverbosch Beheer uit Asten heeft plannen voor een nieuw transferium langs de A67. De eigenaar van onder meer Hotel Nobis heeft onlangs ter hoogte van Asten landbouwgrond aangekocht, waarop de parkeer- en verzorgingsplaats voor met name vrachtwagens moet verrijzen. De plannen sluiten aan bij een oproep van werkgeversorganisaties voor meer parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Want op veel wegen is het erg druk, en dat geldt zeker voor de A67. Volgens de Astense wethouder Theo Martens is de provincie positief gestemd over de plannen van Loverbosch Beheer. “Alleen er zitten nog veel haken en ogen aan. En op het moment dat het bestemmingsplan moet worden gewijzigd, komt het sowieso nog hier voorbij. Het is nu nog heel ver weg”, aldus Martens. Loverbosch Beheer was niet bereikbaar voor commentaar.

Tags

Gerelateerde nieuwsberichten

Oproep: op zoek naar oorlogsverhalen ASTEN – Astenaar Gerard Geboers is één van de historici die meewerken aan de oorlogsrubriek De Peel onder vuur, die dit jaar wekelijks in Weekblad voor Deurne, Peelbelang en ’t... 15 februari 2019 - 11:09
Ex-prins Marcel van de Voort overleden SOMEREN-EIND - Vorige week woensdag is op 46-jarige leeftijd ex-prins van carnavalsvereniging De Plattevonder en trouw lid van voetbalclub SSE Marcel van de Voort overleden. Van de Voort ademde carnaval,... 15 februari 2019 - 09:38
Bands gaan de strijd aan op het Battle For Bands festival SOMEREN – Liefst tien bands nemen het zaterdag 23 februari tegen elkaar op tijdens het jaarlijkse Battle For Bands festival van OJC Comeet. Vijf van de bands komen uit de... 15 februari 2019 - 09:24
De Peel onder vuur: Brandpunt Sluis 11 De Tweede Wereldoorlog woedde in de periode 1940-1944 ook in de Peel. Nu, 75 jaar later, staan we stil bij onze bevrijding. Een jaar lang blikken we in deze rubriek... 13 februari 2019 - 14:35
De Peel onder vuur: de strijd bij Sluis 10 De Tweede Wereldoorlog woedde in de periode 1940-1944 ook in de Peel. Nu, 75 jaar later, staan we stil bij onze bevrijding. Een jaar lang blikken we in deze rubriek... 6 februari 2019 - 14:28
Verkeerscontrole in Someren SOMEREN - Afgelopen dinsdag heeft de politie een verkeerscontrole gehouden in Someren. Op de Witvrouwenbergweg werden verschillende voertuigen bekeurd.​ 44 voertuigen werden gecontroleerd tijdens de snelle controle, waarbij er 9... 5 februari 2019 - 22:06